בלוג

המדריך המשפטי בנושא סמכויות המשטרה בתקופת הקורונה

המדריך המשפטי בנושא סמכויות המשטרה בתקופת הקורונה

לאחרונה, הופצו מספר סרטונים בהם נראים שוטרי משטרת ישראל עוצרים אנשים ולוקחים אותם לתחנת המשטרה, לעיתים תוך שימוש באלימות, בשל כך שסירבו להזדהות וכן נכנסים למקומות מגורים שלא כחוק.

מוזמנים לקרוא את המדריך המשפטי שכתבתי בנושא סמכויות המשטרה בתקופת הקורונה.

האם לשוטר במשטרת ישראל יש סמכות להורות לאדם להציג תעודת זהות?

על פי החוק, אדם מעל גיל 16, חייב לשאת אתו תעודת זהות ולהציג אותה בפני שוטר, אך דבר זה תלוי ועומד בבית המשפט העליון כפי שיפורט להלן.

האם יש למשטרה סמכות לעכב אדם לצורך הצגת תעודת זהות או לעכבו לתחנת המשטרה אך ורק בשל כך שלא הציג תעודת זהות?

לדעתי התשובה היא “לא” כאשר אציין כי הוגשה עתירה בנושא לבית המשפט העליון, ובית המשפט העליון הוציא צו על תנאי, כי לשוטרים אין סמכות לדרוש מאדם להזדהות באמצעות תעודת זהות או לעכב אדם, אלא אך ורק במקרים המנויים בחוק המעצרים (ובחוקים נוספים): שזה חשד סביר כי אדם עבר עבירה או עומד לעבור עבירה העלולה לסכן את שלומו של אדם, של הציבור או את בטחון המדינה, כאשר במקרה של עיכוב אדם לתחנה נדרשת הסתברות גבוהה שהאדם עומד לעבור עבירה וכי הזיהוי היה בלתי מספיק או לא ניתן לחקור אותו במקום הימצאו, אך נכון לעכשיו הצו שהוציא בית המשפט העליון אינו קבוע ויש להמתין להחלטה סופית של בית המשפט העליון.

האם למשטרת ישראל יש סמכות להיכנס לבית לצורך אכיפת חוקי ותקנות הקורונה?

התשובה היא “לא” מאחר ובחוק הקורונה נקבע בצורה מפורשת, כי אין למשטרה סמכות להיכנס למקום המשמש למגורים אלא רק כאשר יש בידה צו של בית המשפט המתיר לה להיכנס לכתובת הזו.

האם לשוטר מותר להשתמש בכוח סביר?

על פי החוק מותר לשוטר להשתמש בכוח סביר רק לצורך התגוננות מפני פגיעה חמורה בביטחון הנפש או הרכוש, ביצוע מעצר בעת התנגדות או התחמקות ממעצר, פיזור התקהלות פרועה ולצורך חיפוש המותר לו לבצע.

בכל מקרה, אסור לשוטר להשתמש בכוח שאינו סביר כנגד אדם.

המלצה שלי: למרות שלכאורה המשטרה פועלת שלא בסמכות, אני ממליץ לכם להימנע ממעצר מיותר וככל שנדרש ממכם על ידי שוטר להזדהות או לבוא לתחנת המשטרה, אנא הזדהו ושלמו את הקנס או הסכימו לעיכוב וחסכו מעצמיכם חוסר נוחות רבה, נזק רפואי, שיימינג ברשת ולעיתים אף כתב אישום בגין התנגדות למעצר, הפרעה לשוטר ותקיפת שוטר.

ככל והשוטר התנהג באלימות שלא כחוק, ניתן להגיש תלונה למחלקה לחקירות שוטרים ובמקרים המתאימים ניתן להעמידו לדין, כאשר התנהגות לא נאותה של שוטר שאינה עבירת אלימות, יכולה להוות עבירת משמעת.

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי וקיימים עוד מספר רב של כללים והנחיות שלא התייחסתי אליהם במאמר זה.

מוזמנים לפנות אלי לצורך ייעוץ משפטי המתאים לנסיבות כל מקרה ומקרה.

בכל מקרה, אתם מוזמנים לפנות אלי לייעוץ משפטי ללא כל התחייבות. בטל’ 054-6350650.

"כל הזכויות שמורות והאמור אינו מהווה ייעוץ משפטי"

עניין אתכם? שתפו

Facebook
Twitter
LinkedIn
On Key

פוסטים קשורים