בלוג

המדריך המשפטי לראיות פורנזיות בדין הפלילי

מטרת המדע הפורנזי

  • שימוש בכלים מדעיים כדי לברר עובדות בהקשר לביצוע או אי ביצוע עבירה על ידי אדם.
  • ביסוס חשד או הפרכת חשד.
  • סיוע לגופי החקירה לקידום החקירה ואיתור חשודים, כולל באמצעים ביומטריים (דנא, טביעות אצבע).
  • ממצאי הזיהוי הפלילי שלובים בממצאי החקירה.

עקרונות המדע הפורנזי

קבוצת בדיקה:

  • בדיקות השוואתיות – נותנות הסבר ואם ההסבר מתאים אז האדם לא חשוד.
  • בדיקות שיחזור מצב – בבית המשפט לא יכולים להגיד אם היה פיצוץ. השופט רוצה לדעת בדיוק את השתלשלות העניינים. מה היה לפני האירוע ומה היה אחרי. היום יש גם מערכות הדמיה. בעיקר במקרי ירי. לפעמים רואים בעיתון שמהזווית הזאת לא ניתן לפגוע וכו'.
  • בדיקות לשם הגברת סימנים – טביעות אצבע או שרידים של ירי לא ניתן לראות בעין רגילה.
  • בדיקות אנליטיות.
  • מאגרי מידע – התחום הכי חם היום בזיהוי הפלילי. לא ניתן להביא מוצגים מהבית אלא רק להתבסס על הקיים.

מטרות הבדיקה:

  • קשירת חפץ או אדם לזירה.
  • תיאר השתלשלות אירועים.
  • חשיפת טביעות ושרידים.
  • זיהוי חומר (סם, רעל, דלק).
  • ביומטריה, כלים.
  • סיוע חקירתי.

המדע הפורנזי עוסק בראיות חפציות, כלומר בחומר.

זיהוי חומרים: זיהוי החומרים זה החלק הקל ביותר של הכימיה הפורנזית. תפקיד הזיהוי הוא מתן מידע לגבי סוג החומר. מידע זה רלוונטי לכוונות שימוש, ולהיתרי החזקה ופעילות: סמים מסוכנים, רעלים וחומרי הדברה, תרופות ופסולת רפואית, חומרים מסכנים, וחומרים רדיואקטיביים.

השוואת חומרים: תפקיד ההשוואה הוא לתת מידע האם לשני חומרים יכול להיות מקור משותף כלשהו: סיבי בגדים, שרידי ירי, צבעים (צבעי מכוניות) בעיקר בתאונות דרכים. צבע הוא תערובת שמכילה הרבה דברים – איזשהו מצע עיקרי, בתוכו יש חומרי צבע dyes, חומרי קוסמטיקה – במיוחד שתופסים איזשהם חומרי קוסמטיקה זולים שיכולים להזיק לאנשים. השוואה בין DNA החשוד לאלו שנמצאו בזירה , המכנה המשותף הוא החשוד.

סימן הוא חותם, הטבעה, או שארית חומר הניתנת להבחנה, שמשאיר כלי כלשהו על גבי מצע כלשהו. עט, פטיש, נעל, מכונית וצמיגים. ההשוואה מתמקדת בגודל הסימן, צורת הסימן ומיקום הסימן.

יצירה על ידי הטבעה: עקבות נעליים ועקבות צמיגים – אני מפעיל כח על החול.  סימני נוקר על פיקה. סימני סלילים על קליע – בכל קנה של נשק ישנם שישה סלילים – בליטות בתוך הקנה.  סימני משור דיסק – המשור משאיר סימנים על הדיסק שנחתך.  סימני כרית אוויר על בגד – בזמן תאונה, לא תמיד קיימים אבל יכולים להימצא. סימני מים בנייר – בין היתר עוזרים לנו לתארך נייר (גם בשטרות של כסף בעבר).

יצירה על ידי השארת חומר: טביעות אצבעות – ריאקציית צבע. עקבות סמויות המכילות דם – ריאקציית צבע. חורי ירי – ריאקציית צבע. מגע עם ברזל – כשאני נוגע עם ברזל ביד, הברזל משאיר עליי חומר, אפשר לגלות אותו באמצעות ריאקציית צבע. צורות כתמי דם – לא מאפיינים על ידי ריאקציית צבע – כי רואים אותם. סימני חיכוך – לא מאפיינים על ידי ריאקציית צבע – כי רואים אותם.

טביעות אצבע

טביעות האצבע נחשבות למלכת הראיות מאחר והן נמצאות כמעט בכל זירה. יש למשטרה מאגר של טביעות אצבע ותיק מאוד. טביעת האצבע שנלקחת מאדם שנחקר באזהרה יישארו לעולם במשטרה, כך גם התמונה שהוא צולם במשטרה תישאר לעולם אצל המשטרה.

זה מאפשר אחר כך להשוות את טביעות האצבע שנמצאו בזירת העבירה למאגר של טביעות האצבע המשטרתי. ההנחה של החזקת מאגרי המידע של טביעות אצבע או ד.נ.א שיש תועלת בכך, מאחר ואם פושע עשה פשע אחד בלבד אין סיכוי גדול שנתפוס אותו, אבל אם זה פושע סדרתי, אז יש סיכוי שנמצא אותו באמצעות מאגרי המידע.

בהשוואת טביעות אצבע יש מאגרים שעושים השוואה בין הטביעה שנמצאה, יש נקודות אפיון והמידע הזה מקודד למספרים כך שניתן להשוות כל טביעת אצבע תוך חלקיקי שניות. היום המערכת קוראת את טביעת האצבע ומיד עושה השוואה עם כל טביעות האצבע שנמצאו בזירות בלתי פתורות.

ד.נ.א-DNA

יש ארבעה סוגי חומרים ביולוגיים שמהם אפשר להפיק דנ"א: דם; רוק; תאי זרע; תאים.

אין יצור חי ללא ד.נ.א. צורת החיים היחידה שהיא קצת שונה היא סוגים של וירוסים. בכל התאים בגוף הד.נ.א זהה, לכן אם מצאנו זרע לצורך העניין, די בלקיחת רוק מהחשוד ואין צורך לקחת ממנו זרע לשם ההשוואה.

יש שני סוגי ד.נ.א:

  1. דנא גרעיני – נמצא בגרעין של כל תא. לכל תא יש גרעין חוץ מאשר תאים בשערות או בציפורניים ששם הגרעין כבר נעלם.
  2. דנא מיטוכונדריה – נמצא בכל תא כולל שערות. אבל מספר הבסיסים שנמצאים במיטוכונדריה הוא 16 אלף ובד.נ.א הגרעיני הוא 3 מיליארד. 3 מיליארד שכל שינוי קל יהיה מאוד ייחודי לאדם ספציפי. במיטוכונדריה המידע שאני יכול להפיק זה להגיד שאתה אחד ששייך ל-200 מאבות המשפחה שחיים במדינת ישראל.  הד.נ.א הזה עובר ברצף של האמא בלבד.

שרשרת הטיפול בראיה חפצית: קבלת תלונה\דיווח – חקירת זירת עבירה – איסוף ראיות חפציות – בדיקות מז"פ\שטח – חקירות – תביעות/פרקליטות

מומלץ לפנות לעו"ד העוסק בתחום הדין הפלילי ובעל ידע רב בתחום הפורנזי.

משרדינו עוסק רבות בדין הפלילי והפורנזי וצבר הצלחות רבות.

"כל הזכויות שמורות והאמור אינו מהווה ייעוץ משפטי"

עניין אתכם? שתפו

Facebook
Twitter
LinkedIn
On Key

פוסטים קשורים