בלוג

המדריך המשפטי לדו"חות בעבירות תעבורה

כאשר אדם עבר עבירת תעבורה ומדובר בעבירה של ברירת משפט שהינה עבירה קלה יחסית ולא עבירה חמורה, ניתן לשלם את הדו"ח וכאשר קבועים נקודות באותה העבירה, אז כאשר האדם משלם את הדו"ח הוא בעצם מודה בביצוע העבירה ומורשע בעבירה ולכן הוא יקבל את הנקודות שנקבעו לאותה עבירה. ולכן חשוב לא לשלם את הדו"ח בטרם התייעצתם עם עורך דין.

מה ניתן לעשות אם קיבלתי דו"ח תעבורה?

  • ניתן להגיש בקשה לביטול הדו"ח למשטרה או להמרת הדו"ח באזהרה, בתוך 30 ימים מהיום שהומצאה הודעת תשלום הקנס.
  • באם הבקשה לביטול הדו"ח נדחתה, ניתן להגיש בקשה להישפט בתוך 30 ימים מהיום שהומצא סירוב התובע וספח בקשה להישפט (נא לשים לב שבסעיף הבא המועד שונה, מאחר ושם לא מדובר שהוגשה בקשה לביטול הדו"ח שנדחתה).
  • ניתן להגיש בקשה להישפט בבית המשפט תוך 90 ימים מהיום שהומצאה הודעת תשלום הקנס (כאשר לא הוגשה בקשה לביטול הדו"ח למשטרה).
  • ניתן לשלם את הקנס תוך 90 ימים מהיום שהומצאה הודעת תשלום הקנס.
  • ניתן להגיש בקשה למשטרה להסבת הדו"ח על אדם אחר בתוך 90 ימים מהיום שהומצאה הודעת תשלום הקנס.

אם לא תוגש בקשה להישפט תוך 90 ימים ובעל הדו"ח לא ישלם את הדו"ח-הקנס יגדל בתוספת פיגורים בגובה של 50% מהקנס המקורי ואז האדם יצטרך גם להגיש בקשה להארכת מועד להישפט וגם יירשמו לחובת האדם הנקודות בשל העבירה ולכן חשוב שלא לזלזל בקבלת דו"ח ולפנות ישר לעורך דין בעל ניסיון בעבירות פליליות ותעבורה.

אם האדם הגיש בקשה להישפט ובית המשפט ירשיע אותו, אז בית המשפט יהיה מחויב לתת לאותו אדם קנס שלא יפחת מהקנס המקורי, אך הוא גם יכול לתת כל עונש נוסף שירצה למשל עוד פסילה (אם למשל יש לאותו אדם עבר פלילי או עונש על תנאי בר הפעלה) וכן הוצאות משפט כאשר בית המשפט קבע כי הנהג ניהל את המשפט בחוסר תום לב או הכבדה שלא לצורך על ההליכים בבית המשפט ולכן צריך לזכור שיש סיכון בבקשה להישפט.

מועדי המצאת זימון למשפט כאשר הנהג ביקש להישפט:

  • מועד המצאה בדו"ח רגיל (ברירת משפט)-אם האדם הגיש בקשה להישפט בבית המשפט, מרכז פניות נהגים צריכים לשלוח לו הזמנה למשפט בתוך שנה ממועד ביצוע העבירה ואם לא נשלח זימון למשפט הדו"ח יתיישן. זה קרה הרבה בתקופת הקורונה שיש כמות גדולה של דו"חות, אז המערכת של מרכז פניות נהגים עושה תיעדוף של הדוחות החשובים והחמורים יותר, בשל עומס על בית המשפט.
  • מועד המצאה דו"ח מצלמה-יש להמציא לנהג את הזימון למשפט או כתב האישום או הודעת תשלום הקנס תוך ארבעה חודשים ממועד ביצוע העבירה וכאשר מדובר ברכב חדש שטרם בוצעה העברת הבעלות על קונה הרכב, יש להמציא זאת תוך ששה חודשים ממועד ביצוע העבירה.

חשוב לדעת: על פי החוק התביעה יכולה להסתפק בשליחת הזימון למען הרשום במשרד הפנים ללא אישור מסירת הזימון לנהג.

בקשת הארכת הזמן להישפט או בקשה לביטול פסק דין שניתן בהיעדר הנהג

הדברים להלן רלוונטיים הן להארכת הזמן להישפט והן לביטול פסק דין שניתן בהיעדר.

כאשר הנהג רוצה להאריך את הזמן להגיש בקשה להישפט מעבר ל-90 הימים או כאשר האדם כבר נשפט בבית המשפט בהיעדרו או ללא ייצוג של עורך דין וטרם חלפו 30 ימים מעת שקיבל את פסק הדין, ניתן להגיש לבית המשפט בקשות בנסיבות כפי המפורט להלן.

בפסיקה[1] נקבעו התנאים להארכת המועד להישפט או לביטול פסק הדין, כאשר מדובר בנסיבות מיוחדות המצדיקות מתן רשות להשתתף בהליך חוזר.

בבקשה זו יש לשכנע את בית המשפט ולפרט את הטעמים וההוכחות שגרמו לנהג שלא להופיע בבית המשפט/שלא להגיש בקשה להישפט בתוף 90 הימים.

ככלל, יצורף תצהיר לבקשה להארכת הזמן להישפט/לביטול פסק דין שניתן בהיעדר, לאישור הטענות ואשר חתום על ידו ועורך דינו.

הטעמים להארכת הזמן להישפט ולביטול פסק הדין שניתן בהיעדר:

  1. קיום סיבה מוצדקת לאי-התייצבותו של המבקש במשפט או לאי הגשת הבקשה להישפט בתוך 90 הימים, כמו למשל אם לא הומצא הזימון למשפט או הדו"ח לנהג לכתובתו הרשומה במשרד הפנים.
  2. גרימת עיוות דין למבקש כתוצאה מאי-ביטול פסק-הדין או מאי הארכת המועד להישפט. למשל אם הנהג טוען באסמכתאות כי לא הוא זה שביצע את עבירת התעבורה.

חשוב לדעת: ככלל, טעות של אי שימת לב למועד, לא תהווה טעם להארכת המועד להישפט או לביטול פסק הדין.

אדם שסירב לקבל את הודעת התשלום בדואר-יחשב כמי שההודעה הומצאה לו כדין.

מומלץ לפנות לעו"ד העוסק בתחום הדין הפלילי והתעבורה.

משרדינו עוסק רבות בדין הפלילי והתעבורה וצבר הצלחות רבות.


[1] ראו רע"פ 9142/01 סוריא איטליא, רע"פ 5569/07 אברך בן טובים נ' מד"י, ע"פ 9407/05 קינג אללה וכן עפת (חי') 27124-06-10  עודד יהודה לם נ' מדינת ישראל -שם נקבעו התנאים לביטול פסק דין שניתן בהיעדר הנהג/בקשה להארכת מועד להישפט.

"כל הזכויות שמורות והאמור אינו מהווה ייעוץ משפטי"

עניין אתכם? שתפו

Facebook
Twitter
LinkedIn
On Key

פוסטים קשורים